Samuel Beckett: Godot-ra várva
Katona József Színház
Abszurd darabot nézni is jó.
Azonosulhatunk az értelmezésekkel, de alkothatunk saját véleményt is.
Mindenképpen gondolkodnunk kell.
Többet, mit máskor.
Persze ott a szokásos megközelítés: a klasszikus művek bizonyították: rólunk szólnak, csak más a díszlet, más a jelmez.
Négy férfi. Estragon és Vladimir. Nyomorult csavargók. Várnak. Godot-ra. Mert…akkor talán…Enni ad, fedelet ad, gondoskodik rólunk. Podzo és Lucky. Úr és szolga. Hierarchia. Kiszolgáltatottság és egymásrautaltság. A színpad gyakorlatilag üres. Egyetlen fa a háttérben. Az Éden emléke? A jó és a rossz tudásának fája A halhatatlanság ígérete?)Két, szinte egyforma nap. Időtlen idő, cselekvés nélküli események. Reményteli várakozás. Vagy reménytelen? Kössük fel magunkat? Gyenge a kötél. Leszakad. Menjünk. Nem mehetünk. Miért? Várunk. Godot-ra várunk. Nap nap után. S elmúlik az élet.
Beckett története mindannyiunkhoz szól: Godot talán nem jön el soha. Az életünkért, a sorsunkért magunk felelünk.
Ja, és hogy ki az a Godot? Beckett: „Ha tudnám, megmondtam volna.”
Az előadást Ascher és Zsámbéki rendezte (a színlapon így!), a szereplők: Kocsis Gergely, Elek Ferenc, Kulka János, Keresztes Tamás és Varga Zétény m.v. – valamennyien hibátlan alakítást nyújtottak.
Jó este volt. Gondolkodós.
Utóirat. A színlapról: „1957. november 19-én aggódó színészek egy csoportja készült a közönség elé lépni. A San Franciscó-i Actors' Workshop tagjai. A közönség: a San Quentin Állami Börtön négyszáz elítéltje. Sarah Bernhardt 1913-as fellépése óta nem volt színházi előadás a San Quentinben. Negyvennégy évvel később Samuel Beckett Godot-ra várva című darabjára esett a választás, főként azért, mert nem szerepelt benne nő. Nem csoda, hogy aggódott Herbert Blau, az előadás rendezője is. Hogyan lépjenek a világ egyik legnehezebb közönsége elé ezzel a sötét, intellektuális darabbal, amely sok, művelt nyugat-európai nézőnél is kiverte a biztosítékot? (...)
Felment a függöny. Elkezdődött az előadás. És az, ami zavarba hozta a párizsi, londoni és New York-i színházak művelt közönségét, azonnal lekötötte az elítéltek figyelmét. Az egyikük ezt írta a börtönújság hasábjain: 'Három hatalmas bicepszű óriás odaállt az ajtóba, és várta a színésznőket meg a vicceskedést. Amikor rájöttek, hogy más lesz a műsor, hangosan elégedetlenkedni kezdtek, de úgy döntöttek, hogy megvárják, amíg elsötétül a nézőtér, és csak akkor mennek ki. Csakhogy elkövettek egy hibát. Nézték két percig. És végig bent maradtak. Megrázónak találták."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése