Kiállításra járni jó.
Az élet művészete
Szecessziós plakátművészet és tárgykultúra Magyarországon (1895-1914)
Magyar Nemzeti Galéria
A hosszú alcím mögött a „boldog békeidők” kora rejtőzik. A kiegyezést követően Magyarországon óriási változások kezdődtek: (némelyik már a reformkorban indulva, a szabadságharc leverését követően kényszerűen megtorpanva) a polgári Magyarország kiépülése. Ennek minden gazdasági és társadalmi következményével. S ez a változás a kultúra, a művészetek megújulását is eredményezte. Magyarországon a szecesszió vált meghatározó korstílussá a századfordulón, amely miközben beágyazódott a nemzetközi trendbe, a nemzeti jellegzetességek bemutatására is törekedett. A kapitalizálódó gazdaság, a piaci viszonyok kiépülése magával hozta a technikai előfeltételt, a gyáripar fejlődését, ezen belül pl. a papírgyártás változásait is.
A gyáripari tömegtermelés kialakulásával párhuzamosan igény jelentkezett a fogyasztó elérésére, a reklámra is. Ennek megnyilvánulási formája lett a plakát. Az utca művészete.
A magyarországi alkotók munkáira természetesen hatott az Európában ekkor már virágzó plakátművészet, mely Angliából indult (Arts &Crafts mozgalom), majd Franciaországban teljesedett ki, Jules Chéret, majd Toulouse-Lautrec és Mucha utcai képeivel. Figyelemre méltó, hogy Japán „kapunyitását” követően a „japonizmus” is inspiratív eleme lett az Európa szerte (különböző neveken: Jugendstil, art nouveau...) megszülető szecessziónak. A magyar művészek rendre Münchenben tanultak, így az elsődleges hatás ott érte őket, de valamennyi irányzat fellelhető plakátgrafikáikban. Ez a komplexitás egyben választ ad a korszak vitájára: .az "idegen", modern hatásokat a népművészeti formakincset beépítve jött létre a sajátosan magyar szecesszió.
A századfordulós plakátok a fogyasztói társadalom megjelenését mutatják. De ezzel párhuzamosan a művészi nevelés lehetőségét hordozták az „utcai kiállítótereken”. A plakátok alkotói számára pályázatokat írtak ki, az elkészült műveket szakértő zsűri értékelte.
A nagyvárosok kialakulásával egyszerre jött létre a tér és a közönség.
A megjelenített termékek
és aktivitási lehetőségek valóban egyre több ember számára elérhetővé váltak:
a kerékpározás,
a tisztálkodás,
a mozi,
a szórakozás
és a kulturális életbe való bekapcsolódás is.
Az eltelt 150 év bizonyítja, hogy a plakátkultúra helyet kapott a mindennapokban. Erre reflektált a Musée d’Orsay májusi kiállítása is - L’art est dans la rue (A művészet az utcán) – amely a 19. század második felétől mutatta be hogyan alakította át Párizs arcát és a „Belle époque” emberének életét a megjelenő új művészeti ág: a plakát.
Egy-egy korszak plakátjait vizsgálva megjelenik előttünk annak társadalmi, gazdasági, politikai, szellemi és művészeti élete, és a benne élő ember hétköznapjai is. Ahogyan Balzac monda: az utcai kóborlás vizuális gasztronómiai élmény.
Érdekes és inspiráló.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése